قهرمان و پيشكسوت كشتي خراسان و ايران

با ياري خداوند متعـال و بزرگ؛

بنا داريم از اين پـس زندگينـامه، خاطرات تلخ و شيرين، حوادث زندگي، مقام‌هاي قهرماني، حرفهاي دل و خلاصه آن چه خواندني ا‌ست از پيشكسوتان و قهـرمانان را همـراه با عكس و ساير مدارك آنان به رشته‌ي تحريـر درآوريم، در اين راه جناب آقاي مجيـد عباسي رياست محترم كميته چاپ و نشر انجمـن كه خود از قهـرمانان با سابقه كشتي و به جهت صفات اخلاقي و پهلواني مورد علاقه‌ي وافر جامعـه‌ كشتي مي‌باشـد ما را همراهي خواهنـد نمود و قرار بر اين شد كه هر كدام از پيشكسوتان محترم كشتي كه ميـزبان نشست ماهانه مي‌شود زندگي‌نامه اش به رشته تحرير درآيد .

و اين روند ادامه خواهد داشت تا با ياري خداوند بزرگ در پايان كار اين مجموعه به صورت كتابي ارزشمند بچاپ رسيده و به جامعه كشتي خراسان بزرگ تقديم گردد.

بنام نامي يزدان پاك

اطاعت از دستور ولي نعمت بالاتر از ادب است.

بدستور سروران ارجمندم جناب سرهنگ حاج محمود عظيمي مدير عامل محترم پيشكسوتان كشتي خراسان و نيز و استاد ارجمندم جناب آقاي حاج غلامعلي عاقلتر پيشكسوت و والامقام در اين ورزش كه به سرم منت گذاشتن و مرا قابل دانستن دست به قلم مي زنم .

سلام و ارادت دارم خدمت همه استادان و ورزشكاران و نيز خوانندگان محترم و ارجمندم.

محمدتقي بلندپور هستم با نام مستعار منوچهر، متولد هفتم مهرماه ۱۳۳۵، كودكي را به همراه پدر كه از ورزشكاران كشتي و باستاني و نيز مسئول زورخانه ارتش بودند كنار تشك كشتي و گود زورخانه سپري و در مهرماه ۱۳۵۱ كه كلاس چهارم رياضي بودم تمرينات كشتي خود را رسماً در سالن ۲۵ شهريور و در محضر استاد گرامي جناب آقاي عسگر ناجي شروع و خيلي زود طي مدت بسيار كوتاهي در تيم هاي استاني و باشگاهي جاي گرفتم. در همين سالهاي اوليه ضمن قهرماني آموزشگاهي استان و عضو تيم برق آرياي خراسان به سرپرستي اخوان بامشكي درآمدم.

در سال ۵۴ در وزن ۵۲ كيلو منتخب تيم بزرگسالان فرنگي استان شدم.

در همان سالن ۵۴ بدستور پهلوان مرحوم طوسي و جناب آقاي ببر حسيني جهت مسئوليت كشتي باشگاه طوس واقع در كوچه عيدگاه منصوب گرديدم. در سال ۱۳۵۵ در رفسنجان- كرمان ازدواج كه حاصل اين زندگي مشترك ۴ فرزند پسر ميباشد. تمامي فرزندانم ورزش را تجربه نمودند، فرزند اولم بنام محمدرضا روي تشك كشتي رفت و دركاراته هم فعاليت مي كرد بعد از اخذ مدرك كارشناسي ارشد در رشته تربيت بدني به مدت پنج سال مديرعامل باشگاه مس كرمان شدند كه در حال حاضر از مديران فولاد ايرانيان مي باشد. فرزند دومم بنام امير كه در رشته بوكس و با مدرك كارشناسي ارشد مديريت صنعتي ومسئول امور مالي هواپيمايي ماهان مي باشد. و فرزند سومم محمدعلي در رشته ورزشي بوكس و كارشناس روابط عمومي و مسئول تشريفات هواپيمايي ماهان هستند. و در نهايت فرزند چهارمم بنام حسين كه به طور منظم دو بند كشتي را به تن كرده و با احراز مقام هايي همچون سومي جهان در نونهالان و چندين بار براي انتخاب تيم ملي و همچنين از قهرمانان دانشجوي كشور و داراي دو مدال طلا و يك برنز و افتخار فني ترين كشتي گير در اروپا كه در حال حاضر دانشجوي دوره دكترا در رشته برق و الكترونيك در خارج از كشور و مسئول كميته داوران جزيره كيش مي باشد.

در سال ۱۳۵۶ در مسابقات انتخابي بزرگسالان كرمان شركت و بعد از پيروزي در مقابل حريفان جهت مسابقات كشوري و انتخابي تيم ملي عازم دهكده المپيك تهران شديم. سالها در رفسنجان زندگي و بطور نامنظم و غير رسمي مربيگري كشتي را داشتم. بعد از گذشت ۲۵ سال مجدداً به مشهد برگشتم و از سال ۱۳۸۵ تمرينات خودم رو زير نظر استاد غلامعلي عاقلتر و‌حاج آقا حسن بامشكي شروع كردم. با يك تمرين ۲ ساله در قهرماني كشور شركت و بعد از انتخابي تيم ملي عازم كشور روسيه شده كه دست آورد اين قهرماني يك مدال برنز در رشته آزاد و يك مقام پنجمي در فرنگي بود. به غير از دو سالي كه دچار ضربخوردگي شدم مابقي سالها را در قهرماني كشور و انتخابي تيم ملي شركت كه حاصل اين دست آوردها در مجموع ۶ مدال قهرماني كشور و نيز در سفرهاي جهاني كه در مجموع ۷ دوره حضور بود يك برنز و يك مدال نقره جهاني و ۴ مقام پنجمي و يك مقام هفتمي مي باشد. شركت در جهاني ها به ترتيب پرم روسيه ۲۰۰۸، بلگراد صربستان ۲۰۱۰، راسي برز لهستان ۲۰۱۱، بلگراد صربستان ۲۰۱۴ و در نهايت آتن يونان ۲۰۱۵ ، مي باشد. وقتي كه فكر مي كنم نتيجه اين جمع آوري گذشته چه خواهد بود مي بينم اين شايد نامه اي باشد براي آينده خيلي دور خودم، خيلي دور شايد اگر زنده باشم سي سال ديگر آنجاست كه بايد با يادآوري اين خاطرات دريچه اي باز شود از نور و روشنايي براي دلم. بايد به اعماق گذشته برگردم و بگويم- تشك سبز برزنتي و استاد ناجي را مي گويم يادت هست. زحمت كش سالن كشتي علي تارزان را مي گويم يادت هست. سالن باشگاه طوس و سمت مربيگري ات را مي گويم يادت هست. قهرماني و سكوي نخست استان كرمان و رفتن به دهكده المپيك تهران را مي گويم يادت هست. عكسهاي يادگاري با استاد طالقاني، حميد آقاي توكل، قدير نخودچي، حاج علي بامشكي و چنگيزعامل را ميگويم يادت هست. سفرهاي قهرماني كشور به همراه كووچ هاي محترم چون حاج حسن بامشكي و حاج غلام عاقلتر در خرم آباد لرستان و سالن ۷ تير و كارگران تهران را ميگويم يادت هست.

گرد هم آييي تمامي پهلوانان و پيشكسوتان كشتي را در دوره هاي يك ماهه را مي گويم يادت هست. وقتي كه فكر مي كنم آيا اين نوشته ها بازتاب ديگري هم درآينده خواهد داشت مي بينم.

اگر حتي يكي از فرزندانم و يا نوادگانم اين نوشته ها را به همسر و فرزندانشان نشان دهند و بگويند اين بوده پدر من ، يا يكي از فرزندانم در مقطع ارائه تز ورزشي دانشگاهي از اين خاطرات و نوشته ها استفاده و با غرور از نام پدر ياد نمايد. چقدر در عالم ماوراي اين هستي احساس شعف خواهم داشت.

از اين نظر ورزش كشتي غرور آفرين است كه همانطوريكه تمامي كارشناسان ورزش مي گويند اين ورزش بسيار جانكاه و طاقت فرسا مي باشد. ممكن است بعضي بگويند همه ورزش ها طاقت فرساست اما مثلاً اگر يك وزنه بردار نتواند وزنه را در بالاي سر نگه دارد؛ وزنه را به زمين ميزند. اما اگر در كشتي كوتاهي شود حتماً محكم به زمين مي خوري و اين است فرق كشتي با ديگر ورزشها. بقول مرحوم پدرم.

در معركه ها نبرد مي بايد كرد خـون در جگر پلنگ مي بايد كـرد

آنجا كه دلاوران زره مي پوشند كشتي گيران برهنه نبرد مي بايد كرد

نامي از پدر برده شد. با يك خاطره كلام را ادامه مي دهم.

اين خاطره نه اينكه نمكي باشد براي نوشته هايم بلكه براي زعفراني شدن كلامم را مي نويسم.

يك روز در تابستان سال ۵۳ به همراه پدر به حجره فرش فروشي جناب آقاي حاج رضا احديان كه پدر از همكاران فرش فروشي ايشان بودند رفتيم، (همان طوري كه نياز به گفتن و يادآوري نيست جناب احديان از پهلوانان و نام آوران كشتي خراسان و ايران هستند). ايشان خواستند در همان محل و روي قالي هاي پهن شده كشتي من را تست كنند و به پدر فرمودند بلندپور شنيدم پسرت خيلي كشتي گير خوبي شده و مي خواهم منوچهر را آزمايش كنم.

براي من اين مطلب بسيار غرورآفرين و خوشايند شد كه در حضور پدر و شاگردان مغازه و به دست شخص نام آوري چون ايشان تست شوم. با سپاس از يزدان پاك مثل اينكه رو سفيد درآمدم و مورد تشويق خاص ايشان قرار گرفتم.

از افتخاراتم:

چون هم در مسابقات قهرماني كشور و هم در انتخابي تيم ملي و هم در ميادين جهاني تمام كشتي گيران از قهرمانان پيشكسوت و نامي جهان مي باشند، لذا اكثراً داراي چندين مقام جهاني هستند.

تجليل سفير ايران جناب آقاي فهيم پور در صربستان و دادن يادبود به اينجانب نيز از جمله افتخاراتم مي باشد.

يكي ازغرورآفرين ترين لحظات زندگي ورزشكار زماني است كه پرچم كشورش در ميادين جهاني به احتزاز درآمده و تمام مليت ها به پا خواسته وبراي اين پرچم غرور آفرين ابراز احساسات مي كنند. و نيز اشاره مي كنم در اين سفرها افتخار آشنايي ودوستي با قهرماناني چون ننالوويچ رئيس فدراسيون كشتي دنيا، آلكساندركارولين قهرمان يازده دوره المپيك و جهان، جناب كيم مسئول داوري دنيا، و نيز بزرگان كشتي كشورمان را پيدا كردم.

پس در نتيجه برد و باخت در مقابل قهرمانان دنيا مي باشد، از جمله قهرماناني كه افتخار پيروزي در مقابلشان را داشتم به ترتيب :
◾آقاي غلام رجبي داراي مدال طلاي جهان
◾آقاي عبدالرحمن معروفيان پور داراي نه مدال طلاي جهان، كه در پرم روسيه و و مسابقات كشوري سال ۹۲ تهران افتخار دو بار برد با ضربه فني ايشان را داشتم.
◾آقاي نادر اله وردي قهرمان كشتي كشور كه داراي سه مدال جهاني مي باشد در سالن هفت تير و كارگران تهران در دو سال متوالي موفق به ضربه فني ايشان شدم.
◾قهرمان كشتي روسيه را كه از نام آوران شوروي بودند با ضربه فني در سال ۲۰۱۴، در بلگراد صربستان برنده شدم.
◾و در نهايت در سال ۲۰۱۵، در آتن بلگراد موفق به ضربه كردن كشتي گير انگلستان كه ايراني الاصل و مقيم لندن بودند را به نام آقاي حسين اصغري با ضربه فني كردن ايشان تشك را ترك كردم.

مسابقات قهرماني كشور و انتخابي تيم ملي سال ۹۲ تهران

سال ۲۰۰۸ پرم روسيه با حريف روسي

استاد ارجمند جناب آقاي عسگر ناجي و جناب آقاي محمود قشنگ

سالن راه آهن به همراه استادان حاج محمد فخرائي و جناب ابراهيم آزمون و دوستان

جناب استاد حاج محمد خادم

قهرماني جهان بلگراد صربستان سال ۲۰۱۴

تجليل جناب آقاي فهيم پور سفير محترم ايران در صربستان ۲۰۱۴

تشويق مربيان تيم ملي ايران بعد از پيروزي با حريف روس

پرم روسيه سال ۲۰۰۸ مسابقات آزاد

پرم روسيه سال ۲۰۰۸ مسابقات فرنگي

راسي برز لهستان سال ۲۰۱۱

پرم روسيه سال ۲۰۱۰ بلگراد صربستان

مسابقات قهرماني كشور انتخابي تيم ملي سال ۹۳ تهران غلبه بر حريف مازندران

مسابقات قهرماني كشور با كوچ پسرم حسين

اعضاي تيم ملي قهرمان ايران ۲۰۱۴ صربستان

به همراه داوران بين المللي كشور جناب آقاي احمد حاج آقا پور و جناب حسين تقوي

حكم قهرماني دوم جهان صربستان ۲۰۱۴

جناب آقاي ابراهميم جوادي قهرمان جهان و مسئول پيشكسوتان كشور

تجليل در روزنامه مردم كرمان سال ۲۰۰۸ قهرماني جهان روسيه

مرحوم پدر حسين بلندپور

بعد از توزيع جوائز قهرماني آموزشگاه هاي استان

بعد از مسابقات آموزشگاه ها

مسابقات انتخابي دستجات استان

بعد از توزيع مدال مسابقات

خوابگاه سعدآباد مشهد و اردوي قهرماني كشور سال ۵۳

اردوي قهرماني كشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − شش =